نصب Ubuntu 10.4 به صورت مجازي
بلاگ تخصصی کامپیوتر
 



 

تجربه استفاده از سیستم‌عامل‌های منبع‌باز، تجربه لذت‌بخش و بسیار باارزشی است. اما به دلیل مشکلات متعددی که در استفاده از این سیستم‌‌عامل‌ها وجود دارد، ممکن است گاهی نتوانیم از این نرم‌افزارها استفاده کنیم. برای استفاده از لینوکس می‌توان به صورت مستقیم به نصب این سیستم‌عامل روی کامپیوتر اقدام کرد. البته اغلب ممکن است انجام این‌کار به از بین رفتن اطلاعات موجود روی کامپیوتر منجر شود. خوشبختانه فناوري این‌بار هم به کمک ما آمده و چند راه‌حل مختلف برای استفاده از لینوکس بدون آسیب رساندن به اطلاعات کامپیوتر در اختیار ما قرار داده است. ساده‌ترین راه، استفاده از نسخه‌های موسوم به توزیع زنده یا Live CD است. استفاده از این راه‌حل علاوه بر مزایای زیاد، معایبی نیز دارد. به‌عنوان نمونه، می‌توان به درگیر بودن درایو به صورت مستمر اشاره کرد. به‌خصوص در مورد نوت‌بوک‌ها، این روش فشار دوچندانی روی سخت‌افزار حساس و ظریف نوت‌بوک وارد می‌کند که در طولانی‌مدت به‌طور حتم به آسیب رساندن به درایو منجر خواهد شد، از طرفی دیگر امکان استفاده از درایو میسر نيست.


راه دوم، استفاده از توزیع‌های زنده روی فلش درایو است. البته این روش نسبت به روش قبلی سریع‌تر است، اما بازهم مشکلات خاص خودش را دارد. عدم اعتمادی که به کارکرد این دستگاه‌های بسیار ظریف وجود دارد، باعث پایین آمدن ضریب اطمینان می‌شود. به‌خصوص هنگامي که بخواهید به دلایل امنیتی از لینوکس استفاده کنید.


راه سوم، به نظر ما راه بهتری است. استفاده از پنگوئن افریقایی در میان پنجره‌های انحصار! روشی است که به کمک آن با استفاده از ابزارهای رایگان شرکت مایکروسافت مي‌توان روی یک کامپیوتر به صورت همزمان هم از لینوکس و هم از ویندوز استفاده کرد.برای این منظور، بايد در اولین مرحله برنامه Microsoft Virtual Machine را از سایت مایکروسافت یا دیگر سایت‌های توزیع نرم‌افزار (مانند Download.com) دانلود و نصب کنید. نسخه 2007 این نرم‌افزار که من از آن استفاده می‌کنم، حجمی معادل 31 مگابایت دارد. البته با کمی جست‌وجو در انواع بسته‌های نرم‌افزاری نیز می‌توانید آن را پیدا کنید.


بعد از تهیه فایل اصلی بايد این نرم‌افزار را نصب کنید. توجه داشته باشید، ممکن است نتوانید این نرم‌افزار را روی کامپیوتر خود نصب کنید که البته دلیل آن نيز ممکن است عدم پشتیبانی سیستم‌عامل از این نرم‌افزار باشد. به‌عنوان نمونه، به شما اطمینان خواهم داد که هرگز قادر به نصب آن روی سیستم‌عامل ویستا نگارش Home Premium و همچنین مدل Basic نخواهید بود. اما Vista Business و  Ultimate نسخه 32 و 64 بیتی با این نرم‌افزار هیچ مشکلی ندارند.


پروسه نصب بسیار ساده و مانند نرم‌افزارهای ساده مایکروسافتي است. بنابراین جای هیچ نگرانی نیست. پس از نصب، یک‌بار کامپیوتر را دوباره راه‌اندازی کرده و نرم‌افزار را اجرا کنید.زمانی که برنامه را برای اولین بار نصب می‌کنید، برنامه Wizard نصب شما را راهنمایی می‌کند تا نرم‌افزار را پیکربندی کنید. پس از این‌که با استفاده از راهنمایی‌های این نرم‌افزار توانستید هارددیسک مجازی خود را درست کنید (این پروسه شامل تعریف نام برای هارددیسک، تعیین میزان فضای مجاز و قابل استفاده و همچنین میزان استفاده از حافظه کامپیوتر است)، دیسک راه‌انداز نسخه لینوکس خود را (که در این مورد خاص به دلیل علاقه آقاي محمدي‌زاده به افریقا و همچنین زیبایی خارق‌العاده محيط کاربري گنوم، از توزیع UBUNTU 10.4  استفاده کردیم) در درایو بگذارید و با استفاده از دکمه Start هارددیسک مجازی خود را روشن کنید.  برنامه نصب، کامپیوتر مجازی شما را راه‌اندازی کرده و پس از بررسی منابع موجود به بوت‌کردن کامپیوتر به صورت مجازی اقدام می‌کند. از اینجا به بعد شما وارد پروسه نصب لینوکس می‌شوید. خیالتان راحت باشد و هر کاری دوست دارید، انجام دهید. اینجا همه چیز مجازی است و امکان آسیب رسیدن به اطلاعات شما امکان ندارد.
می‌توانید به صورت مجازی از نسخه زنده این توزیع دوست‌داشتنی استفاده کنید یا این‌که توزیع را روی هارددیسک مجازی نصب کنید. البته به شما پیشنهاد می‌کنم بدون استفاده از این ابزارها توزیع دلخواه خود را به‌طور مستقیم روی کامپیوترتان نصب کرده و به معنای واقعی مهندسی نرم‌افزار پی ببرید. استفاده از این روش مزایای خاصی دارد که بد نیست به آن‌ها اشاره هرچند کوتاهي داشته باشیم. 

1. کاربر می‌تواند یک سیستم‌عامل جدید و کاملاً متفاوت با دنیای تکراری و خسته‌کننده ویندوز را در خود ویندوز تجربه کند. با استفاده از این روش کاربر می‌تواند در يک لحظه و بدون راه‌اندازی دوباره کامپیوتر از دو سیستم‌عامل کاملاً متفاوت استفاده کند.
2. ممکن است کاربر برنامه‌ها و مستنداتی داشته باشد که تنها روی پلتفرم ویندوز قابلیت اجرا یا بازگشایی داشته باشند. در این صورت می‌تواند بدون این‌که مشکلی برایش به‌وجود بیاید از نرم‌افزارهای خود روی سیستم‌عامل ویندوز استفاده کند.
3. این‌که کاربر می‌تواند با استفاده از تکنیک مجازی‌سازی (البته در سطح بسیار محدود و به اصطلاح جمع‌وجورتر) با ديتاسنترها آشنا شود.
البته به یاد داشته باشید که به دلیل استفاده مشترک از منابع سیستم مانند زمان پردازنده و حافظه اصلی کامپیوتر، ممکن است پروسه نصب مدت زمان بیشتری طول بکشد. همچنین به همین دليل، ممکن است شاهد افت راندمان کاری کامپیوتر خود یا به اصطلاح کند شدن آن باشید.

مراحل نصب Ubuntu 10.4
1. نرم‌افزار Microsoft Virtual PC را اجرا كنيد.
2. روي ماشين مجازي كه ساخته‌ايد، دوبار كليك كنيد (البته قبل از انجام اين‌كار CD نصب اوبونتو را داخل CD Drive قراردهيد).
3. برنامه POST، منابع مختلف را براي پيدا كردن فايل‌هاي قابل راه‌اندازي جست‌وجو مي‌كند.
4. برنامه نصب UBUNTU اجرا مي‌شود ( تصوير 1).


تصوير 1

 

 

5. روي گزينه Install UBUNTU كليد Enter را فشار دهيد يا اگر مي‌خواهيد از نسخه زنده آن استفاده كنيد، گزينه اول را انتخاب كنيد.
6. پس از انتخاب گزينه دوم، برنامه نصب UBUNTU اجرا مي‌شود (تصاوير 2 و 3).

تصوير 2

تصوير 3

 

7. نصب UBUNTU در هفت مرحله اصلي انجام مي‌شود. در مرحله اول، شما بايد زبان موردنظر خود را انتخاب كنيد. متأسفانه در ميان اين فهرست بلندبالا، جاي زبان فارسي خالي است! (تصوير 4)

تصوير 4

 

8. در مرحله دوم از نصب بايد منطقه جغرافيايي و تنظيمات مربوط به زمان را انتخاب كنيد (تصوير 5).

تصوير 5

 

9. مرحله سوم، مربوط به انتخاب مدل صفحه‌کليد و آرايش كليدهاي روي آن است (تصوير 6).

تصوير 6

 

10. در مرحله چهارم، شما بايد نوع پارتيشن‌ها و نحوه آرايش درايوها را انتخاب كنيد. در اين نصب چون ما از نرم‌افزار مجازي‌ساز استفاده مي‌كنيم، مي‌توانيد هر بلايي سر هاردديسك بياوريد! اما بهترين راه انتخاب گزينه پيش‌فرض خود برنامه است (تصوير 7).

تصوير 7

 

11. مرحله پنجم نصب، وارد كردن نام استفاده‌كننده و همچنين رمز عبور است. اين مرحله را جدي بگيريد، چون در صورت فراموشي اسم رمز، بهتر است دوباره لينوكس را نصب كنيد! (تصوير 8)

تصوير 8

 

12. مرحله بعدي، اطلاعات مربوط به انتخاب‌ها و شرايط نصب را به اطلاع كاربر مي‌رساند. همچنين شما در اين مرحله مي‌توانيد انتخاب‌هاي خودتان را عوض كرده يا به مراحل قبلي بازگرديد (تصوير 9).

تصوير 9

 

13. در انتها مي‌توانيد منتظر برنامه نصب باشيد تا اين سيستم‌عامل بسيار زيبا و دوست‌داشتني روي ماشين مجازي شما نصب شود. در طي زماني كه برنامه نصب، فايل‌هاي اوبونتو را كپي مي‌كند و تنظيمات را انجام مي‌دهد، شما نيز مي‌توانيد با سيستم‌عامل ويندوز خود سرگرم باشيد! (تصاوير 10، 11 و 12)

تصوير 10

تصوير 11

تصوير 12


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 21 بهمن 1389برچسب:,
ارسال توسط رضا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 22
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 36
بازدید ماه : 334
بازدید کل : 260783
تعداد مطالب : 77
تعداد نظرات : 11
تعداد آنلاین : 1