لپ‌تاپ چيست؟
بلاگ تخصصی کامپیوتر
مولفه‌هاي اصلي قابل توجه در هنگام انتخاب لپ‌تاپ

حسين دانش‌پژوه

اشاره:
انتخاب لپ‌تاپي كه با نيازهاي شما انطباق داشته باشد، تنها به پيدا كردن مدلي با مشخصات مناسب كه با قيمت مناسبي ارايه مي‌شود، محدود نخواهد شد. برخلاف يك PC دسكتاپ، شما نمي‌توانيد به آساني نمايشگر يا صفحه‌كليد لپ‌تاپ خود را تغيير دهيد و به همين دليل بهترين روش اين است كه از ابتدا نمونه خوب هر يك از اين مولفه‌ها را انتخاب كنيد. اگر اين شانس را به‌دست آورديد، به فروشگاه‌هاي ارايه كننده لپ‌تاپ‌ها رفته و آن‌ها را از نزديك آزمايش كنيد. ما در اين مقاله به شما نشان خواهيم داد كه يك لپ‌تاپ از چه اجزايي تشكيل شده است. اين بازار تركيبي از قطعات مختلف با كيفيت بالا است كه با طراحي انديشمندانه‌اي در كنار يكديگر قرار گرفته‌اند. اين مطلب يكي از مقالات ويژه‌نامه راهنماي خريد لپ‌تاپ نشريه عصر‌شبكه از شماره 119 مي‌باشد كه مي‌توانيد اين پرونده را در بخش پرونده‌هاي ويژه سايت تهيه نماييد.

انتخاب لپ‌تاپي كه با نيازهاي شما انطباق داشته باشد، تنها به پيدا كردن مدلي با مشخصات مناسب كه با قيمت مناسبي ارايه مي‌شود، محدود نخواهد شد. برخلاف يك PC دسكتاپ، شما نمي‌توانيد به آساني نمايشگر يا صفحه‌كليد لپ‌تاپ خود را تغيير دهيد و به همين دليل بهترين روش اين است كه از ابتدا نمونه خوب هر يك از اين مولفه‌ها را انتخاب كنيد. اگر اين شانس را به‌دست آورديد، به فروشگاه‌هاي ارايه كننده لپ‌تاپ‌ها رفته و آن‌ها را از نزديك آزمايش كنيد. ما در اين مقاله به شما نشان خواهيم داد كه يك لپ‌تاپ از چه اجزايي تشكيل شده است. اين بازار تركيبي از قطعات مختلف با كيفيت بالا است كه با طراحي انديشمندانه‌اي در كنار يكديگر قرار گرفته‌اند. مولفه‌هاي اصلي كه در هنگام انتخاب يك لپ‌تاپ بايد به آن‌ها توجه داشته باشيد عبارتند از:

  مولفه‌هاي داخلي
عملكرد واقعي يك لپ‌تاپ بر اساس مولفه‌هاي داخلي آن تعيين مي‌شوند. اين مولفه‌ها براي اجراي يك برنامه‌، بارگذاري يك صفحه وب يا اجراي يك بازي به همكاري با يكديگر مي‌پردازند. براي آن‌كه بتوانيد لپ‌تاپ مناسبي را براي خودتان انتخاب كنيد، بايد با هر يك از اين بخش‌ها حداقل به‌صورت ابتدايي آشنايي داشته باشيد.

1 - پردازنده:
مغز كامپيوتر كه برنامه‌هاي شما را اجرا مي‌كند و قادر است ميليون‌ها محاسبه را در يك ثانيه انجام دهد. شما الزاما نبايد سريع‌ترين پردازنده موجود را روي لپ‌تاپ خود داشته باشيد، اما انتخاب آخرين فناوري موجود به معناي آن است كه مي‌توانيد نرم‌افزارهاي خود را سريع‌تر اجرا كرده و در عين حال براي مدت بيشتري از ابزار خود استفاده كنيد.

2 - حافظه:
دسترسي به هارد ديسك يك فرآيند نسبتا كند است و به همين دليل وقتي CPU نياز داشته باشد كه با سرعت بيشتري به داده‌ها دسترسي پيدا كند، اين داده‌ها به‌طور موقتي در حافظه سيستم ذخيره مي‌شوند كه دسترسي به ‌آن بسيار سريع‌تر خواهد بود اما در عين حال فرّار است. هر چه لپ‌تاپ شما به حافظه بيشتري مجهز شده باشد، عملكرد بالاتري و سرعت پاسخ‌دهي بيشتري را با آن به‌دست خواهيد آورد. امروزه 1 گيگابايت حافظه به‌عنوان يك حداقل مطلق شناخته مي‌شود، اما بهتر است به چيزي كمتر از دو گيگابايت فكر نكنيد.

3 - ساختار گرافيكي:
دو نوع ساختار گرافيكي در لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند: موتورهاي گرافيكي مجتمع و ساختارهاي گرافيكي اختصاصي. انتخاب نوع مناسب در هنگام خريد يك لپ‌تاپ از اهميت تعيين‌كننده‌اي برخوردار است. ساختارهاي گرافيكي مجتمع بسيار ارزان‌تر بوده و براي انجام توابع ابتدايي در نظر گرفته شده‌اند. بنابراين اگر مي‌خواهيد به اجراي بازي‌ها پرداخته يا برنامه‌هاي چندرسانه‌اي را اجرا كنيد، به يك كارت گرافيكي اختصاصي نياز خواهيد داشت. لپ‌تاپ‌هاي مدرن امروزي به هر دو نوع ساختار مذكور مجهز هستند كه هر يك از آن‌ها در شرايط مقتضي فعال مي‌شود. به اين ترتيب شما بيشترين عمر باتري را در كنار بالاترين سطح عملكرد گرافيكي به‌دست خواهيد آورد.

4 - هارد‌ديسك:
انباره‌اي كه به‌صورت فيزيكي تمام فايل‌ها و برنامه‌هاي شما را در داخل خود نگهداري مي‌كند. ظرفيت هارد ديسك بر حسب گيگابايت (GB) يا ترابايت (TB) اندازه‌گيري مي‌شود. به‌عنوان يك راهنماي خام، مي‌توانيد تصور كنيد كه 250 گيگابايت فضاي كافي براي ذخيره‌سازي بيش از 60000 موسيقي يا عكس با كيفيت بالا را در اختيار شما قرار مي‌دهد. از سوي ديگر، بايد توجه داشته باشيد كه خود سيستم عامل و برنامه‌هاي مورد استفاده شما نيز مقدار قابل توجهي از فضاي هارد ديسك لپ‌تاپ‌تان را اشغال خواهند كرد.

5 - شبكه‌سازي:
امروزه توانايي اتصال به شبكه‌هاي مختلف به‌عنوان يكي از ويژگي‌هاي استاندارد اكثر لپ‌تاپ‌ها تبديل شده است. در واقع قابليت‌هاي توكار اترنت سريع و Wi-Fi در اين زمينه يك حداقل ممكن به شمار مي‌آيند. در عين حال، مطمئن شويد كه لپ‌تاپ مورد نظر شما حداقل امكانات شبكه‌سازي بي‌سيم 802.11b/g را در اختيارتان قرار مي‌دهد، هر چند كه اكثر مدل‌هاي موجود در بازار از شبكه‌سازي بي‌سيم 802.11n نيز پشتيباني مي‌كنند. به‌علاوه، بسياري از لپ‌تاپ‌هاي موجود در بازار از پشتيباني توكار اتصال بلوتوث برخوردارند. براي آن دسته از كاربراني كه به برقراري ارتباط در مكان‌هاي دورافتاده نياز دارند نيز گزينه‌هايي مانند يك مودم توكار يا يك كارت سلولي (WWAN) ارايه مي‌شوند.

  مولفه‌هاي خارجي
با وجود آن‌كه خريد يك لپ‌تاپ جديد تا حدود زيادي به مقايسه قطعات داخلي مانند پردازنده و حافظه آن‌ها با يكديگر سر و كار دارد، اما شما در عين حال با عوامل مهمي مانند كيفيت ساخت و كاربردپذيري نيز مواجه خواهيد بود. يك لپ‌تاپ خوب بايد از ساختار مستحكمي برخوردار بوده و نبايد هيچ نقيصه آزاردهنده‌اي درتركيب آن ديد شود. شما هميشه بايد لپ‌تاپ مورد نظر خود را در هنگام خريد آزمايش كنيد تا مطمئن شويد كه كيفيت ساخت آن براي نيازهاي خودتان مناسب است.
1 - صفحه‌كليد:
كليد‌هاي تعبيه شده روي لپ‌تاپ‌ها در اكثر موارد كوچك‌تر از كليدهايي هستند كه روي صفحه‌كليد PC دسكتاپ خود به ‌آن‌ها عادت كرده‌ايد. در عين حال، بر حسب اندازه لپ‌تاپ مورد نظرتان ممكن است متوجه شويد كه صفحه‌كليد آن بيش از حد فشرده به نظر مي‌رسد. كليدهاي يك لپ‌تاپ به‌طور كلي بايد از فاصله مناسب برخوردار بوده و به‌طور محكمي در جاي خود سوار شده باشند. اگر هنگام تايپ با يك لپ‌تاپ از كليد‌هاي آن صداهاي اضافي مي‌شنويد، مي‌توانيد نتيجه بگيريد كه صفحه‌كليد ضعيفي در آن تعبيه شده است.

2 - صفحه‌لمسي:
لپ‌تاپ‌ها به‌جاي ماوس از يك صفحه لمسي (Touchpad) استفاده مي‌كنند كه به‌صورت يك مستطيل حساس به لمس در زير صفحه‌كليد آن‌ها تعبيه شده است. بعضي از لپ‌تاپ‌ها همچنين به يك اهرم نشانگر (Pointing Stick) مجهز هستند. اين اهرم لاستيكي در قسمت مركزي صفحه‌كليد تعبيه شده و شما با قرار دادن انگشت خود روي آن مي‌توانيد نشانگر ماوس خود را جابجا كنيد. از سوي ديگر، بعضي از لپ‌تاپ‌هاي مدرن امروزي به نمايشگرهاي لمسي مجهز هستند كه به شما اجازه مي‌دهند بسياري از فعاليت‌هاي هدايتي خود را مستقيما روي خود صفحه نمايش انجام دهيد.

3 - صفحه نمايش:
نمايشگر لپ‌تاپ بايد به اندازه كافي بزرگ باشد تا بتوانيد به‌راحتي از آن استفاده كنيد. با اين‌حال، وزن در اين‌جا يك عامل تعيين كننده به شمار مي‌آيد و به همين دليل بهتر است كوچك‌ترين صفحه نمايشي كه براي نيازهاي شما مناسب است را انتخاب كنيد. اگر مي‌خواهيد به تماشاي فيلم و عكس بپردازيد يا بازي‌هاي كامپيوتري را اجرا كنيد، بهتر است به سراغ مدلي با يك نمايشگر Super-TFT برويد كه يك پوشش براق دارد، زيرا اين نوع نمايشگر‌ها براي كاربردهاي سرگرمي بسيار بهتر هستند. اما اگر مي‌خواهيد براي مدت زياد و در شرايط مختلف از لپ‌تاپ خود براي كاربردهايي نظير تايپ، طراحي و... استفاده كنيد، بهتر است مدلي با يك نمايشگر مات را انتخاب كنيد. به اين ترتيب، شرايط نوري محل كار كمتر چشمان شما را خسته خواهد كرد زيرا صفحه نمايش نور محيط را به سمت شما منعكس نمي‌كند.

4 - درايو اپتيكال:
امروزه درايو‌هاي DVD-Burner به يك استاندارد غيررسمي در ميان لپ‌تاپ‌ها تبديل شده‌اند و بسياري از آن‌ها از رسانه‌هاي دو لايه نيز پشتيباني مي‌كنند. ويژگي‌هاي ليبل‌گذاري مستقيم روي ديسك مانند Label Flash و Lightscribe نيز در بعضي از مدل‌ها به چشم مي‌خورند. در عين حال، اگر مي‌خواهيد كمي آينده‌نگرانه‌تر خريد كنيد مي‌توانيد به سراغ مدل‌هايي با درايو‌هاي Blu-ray برويد كه به شما اجازه مي‌دهند به تماشاي فيلم‌هاي HD بپردازيد، اما به هر حال اين نوع رسانه‌ها در حال حاضر نسبتا كمياب هستند.

5 - باتري:
اگر قرار باشد با هر بار شارژ لپ‌تاپ خود تنها 30 دقيقه بتوانيد از آن استفاده كنيد، واقعا چقدر مي‌تواند براي شما مفيد باشد. در هنگام انتخاب، پيش از هر چيز مطمئن شويد كه عمر باتري ذكر شده توسط توليد‌كننده لپ‌تاپ مورد نظرتان را براي باتري استاندارد آن بررسي كرده‌ايد. بهتر است به دنبال مدلي با حداقل دو ساعت عمر باتري تحت شرايط عادي باشيد. اگر نياز داريد زمان بيشتري را دور از يك پريز برق كار كنيد، بهتر است باتري‌هايي با تعداد سلول‌هاي بيشتر را انتخاب كرده يا به سراغ لپ‌تاپ‌هايي برويد كه امكان نصب يك باتري ثانويه در محفظه درايو اپتيكال آن‌ها وجود دارد.

6 - كليدهاي دسترسي سريع:
اكثر لپ‌تاپ‌ها داراي يك سري كليد در قسمت بالاي صفحه‌كليد خود هستند كه به شما امكان مي‌دهند برنامه‌هاي مورد علاقه خود مانند كلاينت ايميل يا مرورگر اينترنت را بلافاصله اجرا كنيد. در اغلب موارد، شما مي‌توانيد اين كليد‌ها را بر اساس نيازهاي خودتان پيكربندي كنيد.

7 - درگاه‌ها:
امروزه لپ‌تاپ‌ها با آرايه گسترده‌اي از درگاه‌ها براي اتصال تجهيزات جانبي مانند ماوس و هارد ديسك‌هاي اكسترنال يا نمايشگرهاي بزرگ خارجي و اتصال به شبكه محلي ارايه مي‌شوند.

8 - اندازه و وزن:
بديهي است كه اندازه و وزن يك لپ‌تاپ در تعيين كاربردپذيري آن از اهميت بسيار بالايي برخوردار خواهد بود. نت‌بوك‌ها وزن پايين و اندازه‌هاي كوچكي دارند اما بعضي از ويژگي‌هاي همكاران بزرگ‌تر خود مانند درايوهاي اپتيكال يا عملكرد كلي را براي دستيابي به اين مشخصات قرباني مي‌كنند. از سوي ديگر، مدل‌هاي جايگزين دسكتاپ مي‌توانند قدرتي معادل سيستم‌هاي دسكتاپ را در اختيار شما قرار دهند اما سنگين و حجيم هستند كه باعث مي‌شود حمل آن‌ها بسيار دشوار باشد. در هنگام خريد يك لپ‌تاپ، مطمئن شويد مدلي را انتخاب مي‌كنيد كه حاضر به حمل آن همراه خودتان هستيد. در عين حال نبايد وزن تجهيزات جانبي ضروري مانند آداپتور AC را در اين مورد فراموش كنيد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 27 بهمن 1389برچسب:,
ارسال توسط رضا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 25
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 39
بازدید ماه : 337
بازدید کل : 260786
تعداد مطالب : 77
تعداد نظرات : 11
تعداد آنلاین : 1