بررسي مادربرد ECS H67H2-I
بلاگ تخصصی کامپیوتر
كوچولوي همــه‌كــاره



اشاره:
ما در بسياري از موارد عادت كرده‌ايم كه يك محصول يا قطعه خاص را با همان مشخصات و ظاهر هميشگي ببينيم. در واقع گاهي اوقات به‌نظر مي‌رسد كه تنوع محصولات به‌جاي آن‌كه براي ما جذابيت داشته باشد، باعث نگراني ما مي‌شود. با اين‌حال، تنوع و تفاوت گسترده در نيازها، ويژگي‌ها و امكانات قابل دسترسي و همچنين ملاحظات مربوطه به هزينه، ارايه محصولات متنوع با مشخصات و قابليت‌هاي كاملا متمايز را اجتناب‌ناپذير مي‌سازد.

 

 

ما در بسياري از موارد عادت كرده‌ايم كه يك محصول يا قطعه خاص را با همان مشخصات و ظاهر هميشگي ببينيم. در واقع گاهي اوقات به‌نظر مي‌رسد كه تنوع محصولات به‌جاي آن‌كه براي ما جذابيت داشته باشد، باعث نگراني ما مي‌شود. با اين‌حال، تنوع و تفاوت گسترده در نيازها، ويژگي‌ها و امكانات قابل دسترسي و همچنين ملاحظات مربوطه به هزينه، ارايه محصولات متنوع با مشخصات و قابليت‌هاي كاملا متمايز را اجتناب‌ناپذير مي‌سازد.


مادربردهاي mini-ITX براي بسياري از كاربران ما در داخل ايران تاحدودي ناشناخته هستند، اما با توجه به افرايش محبوبيت رسانه‌هاي ديجيتال و به‌خصوص دسترسي به مواد HD، به نظر مي‌رسد آن دسته از اين محصولات كه براي سيستم‌هايHTPC م (Home Theatre PC) طراحي شده‌اند بتوانند جايگاه خوبي را در ايران به‌دست آورند، زيرا كاربران داخلي نيز به تدريج متوجه شده‌اند كه براي برآورده كردن نيازهاي خود الزاما به يك سيستم بزرگ و گران‌قيمت نياز ندارند.


ECS يا همان نام آشناي Elitegroup از جمله توليدكنندگاني است كه در زمينه عرصه اين گروه از محصولات به‌طور گسترده‌اي فعاليت مي‌كند. ما در اين مقاله به بررسي آخرين محصول ECS براي سيستم‌هاي HTPC خواهيم پرداخت: مادربرد H67H2-I.H67H2-I يك مادربرد بسيار كوچك با شكل ساخت mini-ITX به‌شمار مي‌آيد. اين مادربرد مبتني بر چيپ‌ست H67 شركت اينتل است كه از پردازنده‌هاي جديد اينتل بر اساس هسته Sandy Bridge پشتيباني مي‌كند. همان‌طور كه مي‌دانيد، چيپ‌ست H67 به شما اجازه مي‌دهد از موتور گرافيكي مجتمع پردازنده‌هاي Sandy Bridge استفاده كنيد.


به رغم اندازه بسيار كوچك مادربرد و عدم نياز آن به نصب يك كارت گرافيكي براي هدفي كه دنبال مي‌كند، اما ECS دو اسلات را روي H67H2-I در اختيار شما قرار مي‌دهد: يك اسلات PCI Express x16 و يك اسلات mini-PCIe. كاربرد و مزيت اسلات بزرگ‌تر كاملا آشكار است و به شما اجازه مي‌دهد كه يك كارت گرافيكي قدرتمندتر را براي اجراي بازي‌هاي سه بعدي روي سيستم خود نصب كنيد.


اسلات mini PCI Express در اصل براي لپ‌تاپ‌ها ظراحي شده و به شما امكان مي‌دهد تا ابزارهاي جانبي مختلفي مانند SSDهاي كوچك مبتني بر اين استاندارد (كه تحت عنوان mSATA نيز شناخته مي‌شود) يا كارت‌هاي شبكه بي‌سيم را به سيستم خود متصل كنيد.پردازنده‌هاي سري Core i به يك كنترلر حافظه داخلي مجهز هستند كه فناوري و حداكثر مقدار حافظه‌اي قابل نصب روي سيستم را مشخص مي‌كند. با اين‌حال، گاهي اوقات خود مادربردها محدوديت‌هايي را در مورد مقدار حافظه‌ قابل نصب به‌وجود مي‌آورند.


كنترلر حافظه مجتمع پردازنده‌هاي سوكت 1155 تنها از حافظه‌هاي DDR3 با حداكثر فركانس 1333 در يك پيكربندي دو كاناله پشتيباني مي‌كنند. مادربرد مورد بحث ما در اين مقاله داراي دو اسلات حافظه است كه به شما اجازه مي‌دهند در مجموع 8 گيگابايت حافظه را روي سيستم خود نصب كنيد. واقعيت اين است كه وقتي به اندازه مادربردH67H2-I نگاه مي‌كنيد، به نظر نمي‌رسد بتواند ويژگي‌هاي قابل ملاحظه‌اي را در اختيارتان بگذارد. با اين‌حال بعضي از ويژگي‌هايي كه در اين مادربرد تعبيه شده‌اند حتي روي مادربردهاي بسيار بزرگ‌تر نيز وجود ندارند.


چيپ‌ست H67 اينتل يك محصول تك‌تراشه‌اي است كه تحت عنوان PCH (هاب كنترلر پلتفرم) نيز شناخته مي‌شود. اين كنترلر از دو درگاه SATA-600 و چهار درگاه SATA-300 پشتيباني مي‌كند، اما قادر به پشتيباني از پيكربندي RAID نيست. يكي از درگاه‌هاي SATA-300 روي مادربرد ECS ما به پانل پشتي هدايت شده و براي تامين يك كانكتور eSATA مورد استفاده قرار گرفته است. از سوي ديگر، شما تنها دو درگاه SATA-300 را روي مادربرد در اختيار خواهيد داشت. در اينجا نكته‌اي وجود دارد كه بايد كاملا به آن توجه داشته باشيد. ECS براي درگاه‌هاي SATA-300 خود از رنگ سفيد استفاده كرده، در حالي كه تمام توليدكنندگان ديگر از اين رنگ براي مشخص كردن درگاه‌هايSATA-600 استفاده مي‌كنند. درگاه‌هاي SATA-600 روي اين مادربرد با رنگ خاكستري مشخص شده‌اند.


در بخش اتصالات خارجي، اين مادربرد ده درگاه USB 2.0 را در اختيار شما قرار مي‌دهد كه 6 عدد از آن‌ها روي پانل پشتي مادربرد قرار گرفته‌اند. 4 درگاه باقيمانده از طريق دو كانكتور روي خود مادربرد قابل دسترسي خواهند بود. اين مادربرد در عين حال به دو درگاه USB 3.0 مجهز شده است كه توسط يك تراشه EtronTech EJ168A كنترل مي‌شوند.


H67H2-I با بهره‌گيري از يك تراشهRealTek ALC892 صداي هشت كاناله را در اختيار شما قرار مي‌دهد. در بخش اتصالات، شما يك كانكتور S/PDIF اپتيكال را مشاهده مي‌كنيد اما اثري از يك كانكتور آنالوگ به چشم نمي‌خورد. شما همچنين يك درگاه اترنت گيگابيتي را در اختيار خواهيد داشت كه توسط يك تراشه Realtek RTL 8111E كنترل مي‌شود. براي تكميل اين مجموعه، شما يك كنترلر و آنتن بلوتوث را روي مادربرد كوچك H67H2-I مشاهده مي‌كنيد.


براي آن‌كه بتوانيد به هر شكل دلخواه از قابليت‌هاي مادربرد خود در يك محيط سينماي خانگي استفاده كنيد، H67H2-I مجموعه كاملي از خروجي‌هاي نمايشگر را در اختيار شما قرار مي‌دهد. با امكان انتخاب مابين خروجي VGA، DVI-D و HDMI، مي‌توانيد پتانسيل گرافيكي پردازنده خود را براي لذت بردن از رسانه‌هاي ديجيتال به‌خدمت بگيريد.


مدار تنظيم ولتاژ تغذيه اين مادربرد داراي 5 فاز است، سه فاز براي ولتاژ اصلي پردازنده (Vcc يا Vcore)، يك فاز براي ولتاژ كنترلر حافظه مجتمع و كاشه L3 داخلي پردازنده (VTT) و يك فاز براي كنترلر ويديويي مجتمع پردازنده (VAXG). بنابراين مي‌توان گفت كه H67H2-I‌ از يك پيكربندي1+1+3 استفاده مي‌كند.حتي با وجود آن‌كه مادربرد مورد بحث ما از تعداد فازهاي تغذيه كمتري نسبت به بسياري از مادربردها استفاده مي‌كند، اما به سيم‌پيچ‌هايي با هسته فريت مجهز شده است كه افت انرژي كمتري را در مقايسه با سيم‌پيچ‌هاي با هسته آهني فراهم مي‌كنند. اين مادربرد همچنين از ترانزيستورهايي با RDS پايين و خازن‌هاي Solid استفاده مي‌كند. تركيب مذكور به‌طور كلي به‌معناي بهبود كارايي و صرفه‌جويي در مصرف برق آن هستند.



بنابراين همان‌طور كه مي‌بينيد مادربرد ECS با وجود آن‌كه جثه بسيار كوچكي دارد اما با مجموعه گسترده‌اي از امكانات و قابليت‌ها همراه است. امروزه كيس‌هاي مخصوص مادربردهاي mini-ITX با طراحي‌هاي متنوعي در بازار ايران قابل دسترسي هستند. سيستم‌هاي mini-ITX با توجه به اندازه كوچك خود به‌خوبي با مجموعه سينماي خانگي شما تركيب مي‌شوند و شما مي‌توانيد از قابليت‌هاي آن‌ها براي لذت بردن از رسانه‌هاي ديجيتال استفاده كنيد.


تجميع مولفه‌هاي مختلف روي خود پردازنده مركزي، به سيستم‌هاي امروزي امكان مي‌دهد كه اندازه‌هاي خود را به‌طور چشمگيري كاهش دهند. به اين ترتيب شما با در اختيار داشتن يك سيستم بسيار كوچك و يك پردازنده Sandy Bridge مي‌توانيد عملكردي را به‌دست آوريد كه تا همين اواخر مخصوص سيستم‌هاي بزرگ و گران‌قيمت بود.


البته با توجه به مشكلي كه اخيرا در چيپ‌ست‌هاي پشتيباني كننده از پردازنده‌هاي سوكت 1155 كشف شده است نمي‌توانيم شما را براي انتخاب و خريد چنين مادربردي تشويق كنيم. با اين‌حال، مشكل مذكور در مدت كوتاهي برطرف خواهد شد و پس از آن نسخه اصلاح شده H67H2-I با توجه به قيمت فوق‌العاده خود مي‌تواند به انتخاب اصلي بسياري از كاربران امروزي بازار داخلي تبديل شود كه تنها براي استفاده از محتواي ديجيتال نسبت به خريد سيستم‌هاي كامپيوتري اقدام مي‌كنند، نيازهاي پردازشي سنگيني ندارند يا نمي‌خواهند فضاي زيادي را به سيستم كامپيوتري خود اختصاص دهند.


وجود يك اسلات PCIe x16 روي مادربرد ECS تضمين مي‌كند كه حتي اگر بخواهيد با سيستم خود به اجراي بازي‌هاي سنگين‌تر بپردازيد نيز امكانات لازم را در اختيار خواهيد داشت. در نهايت، اگر مشكل چيپ‌ست‌هاي پلتفرم Snady Bridge نبود مي‌توانستيم بگوييم كه اين مادربرد مي‌تواند حتي براي آن دسته از كاربران كه در حال حاضر سيستم ديگري را در اختيار دارد نيز جذاب باشد.

مزايا

مجموعه كاملي از ويژگي‌ها، قيمت بسيار خوب، پشتيباني از بلوتوث

 

معايب

-

مشخصات فني

- چيپ‌ست: Intel H67
- سوكت: LGA 1155
- پشتيباني حافظه: حداكثر 8 گيگابايت حافظه DDR3
- اسلات‌هاي توسعه: يك اسلات PCIe x16 و يك اسلات mini-PCIe


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 21 فروردين 1390برچسب:,
ارسال توسط رضا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 20
بازدید ماه : 318
بازدید کل : 260767
تعداد مطالب : 77
تعداد نظرات : 11
تعداد آنلاین : 1